5G-verkosta pelikenttä tulevaisuuden innovaatioille

5G-verkko ei ole enää kaukaista utopiaa vaan pian jokaisen kansalaisen arkirealismia. Ensi vuoden alussa myös jyväskyläläiset pääsevät käyttämään entistä nopeampia tietoliikenneyhteyksiä, kun Elisa avaa toimivan 5G-verkon Jyväskylään.

Elisa Oyj:n Keski-Suomen aluejohtaja Juha Peltomäki uskoo, että erityisesti esineiden internetin merkitys kasvaa lähitulevaisuudessa 5G-verkon ansiosta. Kuva: Nelli Miettinen.

Jyväskylä on Suomen ensimmäisten kaupunkien joukossa, jossa 5G-verkko otetaan käyttöön vuoden 2019 alussa. Jo nyt ihmiset surffailevat huippuunsa hiotussa 4G-verkossa, joka lähestyy kapasiteetin ja nopeuden puolesta uutta verkkotekniikkaa.

”5G-verkko tarjoaa jopa kymmenen kertaa nykyistä nopeamman nettiyhteyden. Se on kuitenkin mahdollista ottaa käyttöön kunnolla vasta ensi vuoden loppupuolella, kun uutta tekniikkaa ymmärtävät päätelaitteet tulevat markkinoille. Usein suomalaiset omaksuvat uudet teknologiat nopeasti omakseen”, Elisa Oyj:n Keski-Suomen aluejohtaja Juha Peltomäki kertoo.

Uusi 5G-teknologia tarjoaa lähes loppumattoman alustan uusille innovaatioille ja sovellusmahdollisuuksille.

”Jyväskylässä ja koko Keski-Suomessa on paljon potentiaalia, sillä yliopisto, ammattikorkeakoulu ja paikalliset teknologia-alan yritykset panostavat vahvasti digitalisaatioon. Keski-Suomessa ollaan etukenossa teknologisessa kehityksessä”, Peltomäki toteaa ja kannustaa niin kaupunkia kuin yrityksiäkin uusiin ennakkoluulottomiin kehityskulkuihin.

Teknologiat ovat kehittyneet askel askeleelta vuosikymmenten saatossa. On siis tultu aimoharppaus niistä ajoista, kun 1G eli NMT lanseerattiin 80-luvulla. Kun 90-luvulla ihasteltiin 2G- eli GSM-puhelimia, 2000-luvulla 3G vakiintui kaikkien käyttöön. 2010-luvun alusta lähtien olemme eläneet 4G-maailmassa. Pian lanseerattavan 5G:n jälkeen voidaan alkaa odottaa 6G-verkkoa.

Nopeampien verkkoyhteyksien lisäksi 5G kymmenkertaistaa myös mobiiliverkon tiedonsiirron kapasiteetin. Tämän ansiosta sama 5G-tukiasema pystyy palvelemaan paljon suurempaa käyttäjämassaa kuin nykyään. Esimerkiksi 4K- ja 360-videoiden katselusta tulee laadukkaampi elämys.

Toinen lupaava edistysaskel on lähes viiveetön etäohjausmahdollisuus. 5G:n ansiosta viiveaika lyhenee niin paljon, että esimerkiksi vaativaan pelaamiseen ja virtuaalisiin maailmoihin avautuu aivan uusia ovia.

”Tulevaisuuden trendinä uskon, että erityisesti esineiden internetin (IoT) merkitys kasvaa, sillä lähes kaikkiin laitteisiin voidaan lisätä älyä, joka keskustelee verkon kanssa. Kodista muodostuu pian teknologinen kokonaisuus, kun kahvinkeittimestäkin saadaan irti uusia mahdollisuuksia. Voidaan vain arvailla, miten tämä kaikki muuttaa ihmisten arkea”, Peltomäki pohtii.

Ympäristökysymyksetkään eivät ole jääneet Elisalla 5G:n kehitystyön jalkoihin, sillä uusimmat energiatehokkaat teknologiat nimenomaan vähentävät päästöjä. Palvelujen tuottamisessa Elisa on vähentänyt päästöjään 63 prosenttia vuodesta 2016 lähtien, eli yrityksen hiilijalanjälki on kutistunut merkittävästi parissa vuodessa.

”Koko toimiala on mennyt huimasti eteenpäin ympäristöasioissa. Kun modernisoimme verkkoja, vastaamme osaltamme Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteisiin. Pyrimme olemaan hiilineutraali yritys vuoteen 2050 mennessä”, Peltomäki korostaa Elisan roolia ympäristövastuun kantajana.

Koska mobiilien tiedonsiirtojärjestelmien viides sukupolvi eli 5G on aivan nurkan takana, tulevaisuuden haasteisiin on vastattava uusien teknologioiden avulla. Jos 5G tarjoaa avun ympäristöongelmiin, on sillä sovellusmahdollisuuksia myös muihin maailmanlaajuisesti relevantteihin kysymyksiin.

”Suomi on kansa, joka käyttää eniten mobiilidataa maailmassa. Kun käyttäjien ja käytettävän datan määrä kasvaa edelleen, 5G-tekniikan kehittymisestä hyötyvät kaikki. Siksi 2020-luvulla tietoverkkojen mahdollisuuksia on hyödynnettävä entistä tehokkaammin, koska niiden avulla voidaan ratkaista monia yhteiskunnallisiakin ongelmia”, Peltomäki kuvailee.

5G-verkosta arkipäivää vuoden 2019 alussa

Jyväskylä on yksi ensimmäisistä kaupungeista Suomessa, jossa 5G-verkko otetaan käyttöön vuoden 2019 alussa. Jyväskylän lisäksi Elisa on modernisoinut verkkoja Helsingissä, Turussa ja Tampereella. Valmiudet uuden teknologian hyödyntämiseen ovat olemassa, kun 5G-puhelimet tulevat kauppoihin ensi vuoden loppupuoliskolla.

Lokakuun alussa päättyneessä valtion mobiiliviestinnän taajuushuutokaupassa Elisa osti taajuuksia 26,3 miljoonalla eurolla, mikä on toiseksi eniten Telia Finlandin jälkeen. Kolmannelle sijalle jäi DNA. Taajuuksien ostamisen jälkeen 5G-tekniikka vaatii Elisalta vielä kaikkiaan jopa satojen miljoonien eurojen investointeja.

Kun 5G-tekniikasta saadaan tulevaisuudessa kaikki hyöty irti, se tarjoaa ennennäkemättömiä mahdollisuuksia uusiin kehityskulkuihin. Esimerkiksi mobiililaajakaistan nopeus kymmenkertaistuu, teräväpiirtoiset mobiilivideot yleistyvät, laitteita voidaan ohjata lähes viiveettömällä etäohjauksella ja esineiden internetin (IoT) mahdollisuudet laajenevat entisestään.

Ajankohtaispaketti 5G:n mahdollisuuksista Elinkeinoelämän foorumissa 4.12.

Keski-Suomen kauppakamarin syyskokous ja Elinkeinoelämän foorumi järjestetään 4.12.2018. Pääpuheenvuoron foorumissa pitää Elisa Oyj:n toimitusjohtaja Veli-Matti Mattila 5G-verkkojen kehityksestä Keski-Suomessa.

Kaikki Keski-Suomen kauppakamarin jäsenet ovat tervetulleita tilaisuuteen. Ilmoittaudu pian mukaan.