Verkkokaupasta kansainvälisen kasvun moottori

Ihmisten ostoskäyttäytyminen on muuttunut merkittävästi viime vuosien aikana. Niin Suomessa kuin ulkomailla yhä useampi hankkii erilaisia tuotteita ja palveluita säännöllisesti verkosta. Vaikka kivijalkaliikkeet pitävät edelleen pintansa, verkkokaupasta on tullut nykypäivän markkinapaikka, jossa tehdään kauppaa yötä päivää.

Paytrailin toimitusjohtaja Markus Laurio uskoo, että verkkokaupan avulla yritys voi tavoitella aivan uudenlaista kasvua kansainvälisillä markkinoilla. Kuva: Pasi Hakala.

PAYTRAIL ON ENSIMMÄISENÄ Suomen markkinoille tiensä raivannut verkkoasioinnin ja verkkomaksamisen asiantuntija. Ensi kesänä 12 vuotta täyttävä yritys on saavuttanut merkittävän markkina-aseman, sillä sen palveluja käyttää lähes puolet maamme verkkokaupoista.

Paytrailin toimitusjohtaja Markus Laurio onkin mies paikallaan kertomaan, miten verkkokaupan kenttä on muuttunut ja millaisia mahdollisuuksia se voi avata yrityksille kasvun ja kansainvälistymisen tiellä.

”Kun verkkokaupat ovat lisääntyneet vauhdilla, myös niiden laatu on parantunut huikeasti. Kaupan ilmeeseen panostetaan yhtä lailla verkossa kuin kivijalkaliikkeessä, ja tuotteiden kuvat ja tuotetiedot ovat laadukkaita. Niinpä käyttäjäkokemus on aivan eri luokkaa nykyään kuin vuosia sitten”, Laurio kuvailee.

KOSKA MAAILMA on verkkokauppoja täynnä, kaupan elinehtona on pärjätä mukana kilpailussa erottautumalla edukseen muista. Vaikka samat lait pätevät pitkälti mihin vain yritystoimintaan, Laurion mukaan verkossa on otettava huomioon erityisesti kaksi asiaa.

”Palveluiden käyttö on siirtynyt räjähdysmäisesti mobiililaitteisiin, ja siksi mobiilipuolen toiminnallisuuteen on kiinnitettävä erityistä huomiota. Toinen selvä trendi on helppous, koska sekä asiakas että verkkokaupan perustaja kaipaavat helppoa asiointia”, Laurio sanoo.

Verkkokaupat vetävätkin kuluttajia puoleensa, ja niistä on tullut ihmisille tapa kuluttaa aikaa ja viihtyä verkossa surffaillen.

Paytraililla panostetaan siihen, että verkossa myyminen ja ostaminen on mukavaa ja helppoa. Kuva:Tuomas Mikkonen.

KUN YRITYS TÄHTÄÄ verkkokaupan avulla kansainvälisille vesille, perusasiat on oltava ensin kunnossa. Oma vahva bisnesidea kantaa jo pitkälle.

”Verkkokauppa on aina tavalla tai toisella vain myyntikanava, ei liikeidea. Siksi kiinnostava tuotemerkki tai ensiluokkainen palvelu, korkea laatu ja hyvä tarina taustalla rakentavat myös verkkokaupalle vahvan pohjan”, Laurio muistuttaa.

Keskisuomalaisista yrityksistä maailmalle ovat ponkaisseet osittain juuri verkkokaupan siivittämänä muun muassa lankakauppa TitiTyy ja teknologiayritys Firstbeat. Yrityksen toimiala ei siis määrittele menestyksen mahdollisuuksia tai laajuutta.

PARHAIMMILLAAN VERKKOKAUPPA avaa yritykselle ovet ympäri maailman. Kansainvälisen verkkokauppabisneksen aloittamisessa kannattaa kuitenkin turvautua asiantuntijan apuun, sillä muuten edellytykset pärjätä kovassa kilpailussa saattavat kuihtua jo lähtökuoppiin.

”Huomiota on kiinnitettävä niin kansainväliseen logistiikkaan, tullikäytäntöihin kuin eri maiden lainsäädäntöön, eikä etenkään vieraan kielen ja kulttuurin ymmärrystä tule sivuuttaa. Myös maksutavat ovat erilaisia eri maissa”, Laurio listaa.

Paytraililla erityisesti kattava maksutapavalikoima ja tiivis yhteistyö eri verkkokauppa-alustojen kanssa takaavat asiakkaalle onnistumisen eväät sekä Suomessa että muualla maailmassa. Tällöin maksaminen on helppo integroida osaksi verkkokauppaa. Myös yrityksen asiantuntevat asiakaspalvelijat auttavat kiperissäkin tilanteissa.
Laurio kannustaakin yrityksiä astumaan rohkeasti kansainvälistymisen polulle omien resurssien puitteissa.

”Verkkokauppamarkkina mahdollistaa toiminnan skaalautuvuuden, jolloin yritys voi tavoitella aivan uudenlaista kasvua. Todennäköisesti tulevaisuuden voittavat konseptit ovat sellaisia, jotka ovat vielä keksimättä”, Laurio lisää.

Verkkokaupat vahvassa kasvussa

Verkkokauppamarkkinat ovat kasvaneet merkittävästi jo vuosien ajan, arvioi Kaupan liitto. Esimerkiksi vuonna 2018 suomalaiset tekivät verkko-ostoksia noin kuusi prosenttia enemmän edellisvuoteen nähden. Nousujohteisen trendin ennakoidaan jatkuvan niin Suomessa kuin maailmallakin.

Maailman suurimmat verkkokauppamarkkinat löytyvät edelleen Kiinasta, jossa markkinoiden ennustetaan kasvavan jopa yli 70 prosenttia seuraavan viiden vuoden aikana. Toiseksi suurimman markkina-alueen, USA:n, ennakoidaan kasvavan lähes 50 prosenttia. Suomessa digiostaminen kasvanee vuoteen 2023 mennessä reilut 40 prosenttia, samaan tahtiin muiden Pohjoismaiden kanssa.

Erityisesti mobiiliostaminen on yleistynyt viime vuosina: Kun vuonna 2016 osuus oli vain 27 prosenttia, viime vuonna jo 39 prosenttia ostoksista tehtiin mobiilisti, puhelimella tai tabletilla. Niinpä myös sähköinen maksunvälitys ja mobiililompakoiden käyttö kasvattavat suosiotaan.

Juttu on julkaistu alun perin toukokuun 2019 Kauppakamari-lehdessä. Lehti on luettavissa myös verkkoversiona.